New Mexico Texas

USA 2018 – Dag 8 – Carlsbad Caverns

Lørdag d. 1. september 2018:

I dag stod den på egen morgenmad, for Motel 6 kædehoteller tilbyder alene morgenkaffe. Derefter satte vi af sted mod dagens udflugtsmål, nemlig “Carlsbad Caverns”, der ligger ca. 2 timers kørsel fra Roswell.

Temperaturen var fra morgenstunden 24 grader, så det er stadigvæk lige til at holde ud 😉

Undervejs på turen kom vi igennem byen “Artesia”, der er et af de steder i området, hvor man kan se en flamme fra afbrænding af metangas i forbindelse med udvinding af naturgas. Flammen var klar og tydelig selv i dagslys, så det må se rigtig flot ud efter mørkets frembrud.

Vi nåede frem til “Carlsbad Caverns” omkring kl. 11.

Carlsbad Caverns er en af verdens største og dybeste grotter. Grottesystemet består af 118 udforskede grotter, og ca. 190 km grotter og gange er på nuværende tidspunkt blevet kortlagt. Men størstedelen af den nedre del af grottesystemet er forsat uudforsket.

Grotte-selfie ved indgangen.

Man vælger selv, hvordan man vil komme ind og ud af grotten. Der er en gangsti ind, der er 2 km lang og ganske stejlt går, hvad der svarer til 79 etager nedad til det, der kaldes “Big Room” – grottens største rum. Og så er der en elevator, der på 1 minut bringer en samme sted hen.

Vi valgte den hårde vej ned:

No regrets!
Knæene peb og lårmusklerne skreg, men det var alle strabadserne værd, at få lov at gå ned stille og roligt,  og opleve grotten folde sig ud i takt med, at vi bevægede os nedefter.

Efter de 2 kilometers nedstigning åbenbarede “Big Room” sig foran os. Big Room er ca. 1200 meter langt og 190 meter bredt. De højeste steder når grotterummet 100 meter i højden.Man forstår det ikke på skrift, og egentlig heller ikke i virkeligheden. Grotterummet er så stort, så ingen af os nogensinde har set noget, der bare tilnærmelsesvis ligner. Det er helt vildt!

Rundturen i Big Room er yderligere ca. 2 km lang. Her er ingen stejle stigninger, det går bare lidt op og ned. Men benene var nu godt brugte alligevel 🙂

Et super fantastisk sted, som helt overvældede os! Der er sindsoprivende smukt og stemningsfuldt!

Herunder følger en stribe billeder fra vores 3 timer dernede. Der er lidt rigeligt, men det var svært at vælge 🙂

Da vi kom retur til overfladen – med elevator! – var vi søreme også ved at være godt frokostsultne. Men restauranten på stedet havde kun mexicansk mad på menuen, så vi tyede i stedet til de medbragte reserver:

Krydret med æbler 🙂

Næste stop på turen er “White Sands National Monument”, der ligger yderligere 4 timers kørsel fra “Carlsbad Caverns”, så vi satte det lange ben foran og ilede videre mod byen “Alamogordo”, der ligger blot 20 minutters kørsel fra White Sands, og derfor er et oplagt overnatningssted.

Det blev til et kort smut ind over Texas grænser, da vi kørte igennem “El Paso”. Vi passerede “Guadalupe Mountains National Park” undervejs. Et rart afbræk for øjnene, som efterhånden var trætte af de flade marker.

Da vi skulle ind i New Mexico igen, var der pludselig grænsekontrol. De var grundige! Men turister havde de nu set før, så efter et tjek af vores pas, kunne vi fortsætte.

Vi ankom til “Alamogordo” henad kl. 19. Vi har været heldige at få et hotelværelse. Det her er “Labour Day” weekenden, hvor alle amerikanere selv tager ud at rejse pga. helligdagen på mandag, så inden vi fik set os om, var alle moteller fuldt booket :-OJeg fik dog gravet et 1-stjernet motel frem via en af mine mange hotel-apps, og bookede deres næstsidste værelse. Og tænk sig … da vi ankom, viste det sig selvfølgelig at ligge lige op og ned af jernbanen …

Vi har fået et værelse længst væk fra sporene, og håber det går!
Vi kørte på et lokalt pizzaria; “Pizza Patio” og fik noget lækre pizzaer, lige før lukketid, og derefter retur til motellet og få klaret dagens blog inden sengetid.

Peter smuttede lige over til genboen efter dessert 🙂