Grækenland

Kreta (Vest) – Dag 4

I dag besluttede vi, at give Chania endnu et skud, så vi kunne få kigget på marked, butikker osv., når nu vi blev snydt lidt i søndags 🙂

Vi parkerede bilen på havnen, og gik ind fra havneområdet, direkte til den venetianske havnefront og den gamle bydel.

Vi indtager Chania 🙂

Chania har et utrolig flot havneområde, der er som taget ud af Venedig. Et meget stemningsfyldt sted.

Selvom her er næsten sort af mennesker midt i juli-højsæsonen, kan man sagtens få en god oplevelse ud af at besøge området.
Vi tog blot en lidt hurtig vandretur ned langs havnefronten, og søgte derefter ind i de hyggelige gader i den gamle bydel.

Meget rammende street art 🙂
Havnen set den ene vej fra …
… og den anden vej fra.

Bygningerne – og gaderne – det hele er hyggeligt. Og når menneskemylderet bliver for meget, kan man blot søge en blok eller to længere ud, så er der helt stille og mennesketomt.

Stemnings-fyldte huse i alle retninger.
En af de mere fredelige gader.
Og endnu en.
Selvfølgelig mødte vi også en fotogen, græsk kat 🙂

Vi fik besøgt det noget kaotiske indendørs marked, og fik også navigeret og frem til et par antik/genbrugsbutikker. Men vi købte kun meget lidt.
Genbrugsbutikkerne er ikke just som vi kender det fra Danmark. Det er tilsyneladende ikke nogen stor industri på Kreta, og til Peters store fortrydelse var det på ingen måde muligt at opdrive én eneste gammel skilt.

Sidst på eftermiddagen søgte vi retur til vores bil på havnen, og fik lige endnu et par stemningsbilleder med undervejs:

Vi kørte retur til hotellet og hoppede en tur i poolen, inden vi shoppede friske forsyninger af morgenmad, og derefter gik ned til strandpromenaden for at spise til aften.

Som vi oplevede det stort set hele ugen, er stranden her ved Chania – ja, i det hele taget hele kyststrækningen her mod nord – plaget af endog meget kraftig pålandsvind. Vi fik at vide af en lokal, at der også er meget kraftige strømforhold her, og at der hvert år drukner turister, fordi de ikke er klar over det.
Jeg vil dog sige, at de i hvert fald gør en indsats for at advare. -Vi så det røde flag hejst stort set hver dag. Trods dette var enkelte ude at bade, og det er jo direkte dumt.

Vi spiste lidt tidligt, for de to unge ville godt en tur ud i det græske natteliv senere. Igen fik vi dejlig mad – her Souvlaki:

Vi to “gamle” overlod derefter tøserne til deres bytur, mens vi nød den lune aften, til lyden af havets bølger, på hotellets altan 🙂