Grækenland

Kreta (Vest) – Dag 6

Efter morgenmaden gik vi samlet ned til udlejer og fik de unge mennesker installeret på hver deres scooter – og sendt dem af sted ud på egen hånd.

Klar til udflugt på egen hånd 🙂

Efterfølgende satte Peter og jeg af sted mod dagens første udflugtsmål; et forladt skisportssted oppe i bjergene.

Det var noget af en køretur derop! En overvejende årsag til, at stedet blev lukket igen, næsten lige så hurtigt som det var åbnet, var den dårlige vej derop:

Vi sneglede os af sted, og håbede på at undgå en punktering, når nu vi (som sædvanlig) var endt på veje, hvor forsikringen på lejebilen ikke dækker …
Men det gik godt, og vi fik nogle fantastiske udsigter undervejs på turen.

Smuk udsigt, og vejen der snoer sig.

Langt om længe nåede vi frem, og her midt i det golde, absolutte ingenting ligger så resterne af det skisportssted, der kun nåede at have åbent i ganske kort tid i 1980’erne.
Læs hele historien om stedet via DETTE link (på engelsk):

Hovedbygningen set nedefra.
Skibakken, der stadig ses meget tydeligt.

Stedet er ikke helt forladt. Her bor en stor flok geder. Så det er ikke just særlig lækkert at gå rundt inde i bygningerne. Men vi gjorde det jo alligevel 😉

Indvendigt – gulvet er dækket af formuldet gedelort.
Et kig ud af et vindue.
Forsiden af hovedbygningen. Hegnet er pga. gederne.

Da vi havde fået kigget på det hele, kørte vi mod Rethymnon for at få noget frokost. Undervejs nød vi endnu flere smukke udsigter:

Vi besluttede at give tavernen næsten overfor hotellet en chance, selvom den så lidt tarvelig ud.
“Aris Marie” hedder stedet, og ejerne er virkelig fantastiske! Maden er ganske ok – men det er menneskene der gør hele stedet, det er der ingen tvivl om.

Om eftermiddagen tog vi på ATV rundtur med guide. Vi var kun 8 turister med på turen, så det var ikke så crowded, som sådan noget ellers ofte kan være – og det var super sjovt at komme ud at køre i bjergene.

Vi gjorde bl.a. stop ved Lake Kournas, der ligger virkelig smukt:

Vi fik at vide, at en klynge huse befinder sig under vandet. Ser man godt efter, kan man godt se, at en vej går direkte ud i søen ..

Vandet er i øvrigt giftigt, så man skal ikke tage ud at bade i det.

To æggeskaller på tur :o)

Sidste stop på køreturen, inden vi skulle se solnedgangen og derefter retur til Rethymnon, var Monastery of Arkadi, der har en uhyggelig historie, men er et rigtig flot sted.

Næsten halvanden times stop var der indlagt her. Det blev vi lidt irriterede over. Det betød nemlig, at medmindre vi blot ville sidde og trille tommefingre, var vi nødt til at betale entré og gå ind i selve klosteret, for at slå tiden ihjel. Det var ikke lige dét, vi havde planlagt.

Men stedet er flot – det kan man ikke tage fra det. Så herunder er lidt billeder derfra:

Gammel kloster-gang.
Kirken, der ligger inde midt i klostergården.
Kirken indvendigt (hvor man åbenbart slet ikke må fotografere – ups)
Bagsiden af kirken.
En kloster-kat 🙂
Storke i et træ udenfor klosteret.
Og æggeskallerne foran klosteret 🙂

Vi kørte derefter til et lille udsigtspunkt ved en kirke, hvor vi så solen gå ned over Rethymnon:

En anden gang vil vi nok vælge at leje ATV’ere selv, og køre ud på egen hånd. Vores tålmodighed er nok ikke helt til de her guidede ture. Vi ville gerne køre, og ikke holde så lange pauser.
Men vi havde nu en både god og sjov tur alligevel, og var godt ømme i kroppen efter at være blevet rystet godt rundt i mere end 4 timer 🙂

Det blev temmelig sent, før vi var retur i Rethymnon, så vi skråede bare lige over vejen og fik aftensmad, hvor vi spiste dagens frokost 🙂

Efterfølgende mødtes vi med tøserne på hotellet, hvor vi kunne dele dagens oplevelser over et spil kort 🙂