Sri Lanka

Sri Lanka – Dag 9

Heldigvis lykkedes det at få en ordentlig nats søvn her i nat. Hotelejeren er fortsat meget bekymret, fordi vi har været så forfulgt af uheld. Han hopper nærmest på tungen for at stille os tilfredse – men på en sød og charmerende måde.

Første stop i dag var “Ravana Falls”, der måske nok er Sri Lankas mest kendte vandfald. Vandfaldet er ca. 25 meter højt, og falder ned over tre niveauer af bjergklippe. Et flot syn.

Men her er fuldstændig proppet med turister :-O Man kan dårligt komme frem eller tilbage. Så det blev et kort visit.

Vandfald-selfie 🙂

Det er med vidt åbne øjne vi er taget af sted på denne turist-highlight rejse, men uhh, hvor kan vi godt savne de mere øde steder, vi sædvanligvis besøger på vores ferie! 🙂

Efter en hurtig forfriskning på en lille café, kørte vi videre til “Buduruwagala Rock Carvings”, der betyder “The rock of Buddhist Sculptures”.
Her er 7 statuer hugget ud i klippevæggen, og den største Buddha er hele 15,5 meter høj.

Selve klippen ligner en knælende elefant.
Den 15,5 meter høje Buddha.

Vi fik en rigtig irriterende guide her, som slet ikke kunne fange vores opmærksomhed. Nok fordi han ikke selv virkede særlig interesseret. Han lød mest af alt som en, der bare læste (meget hurtigt) op af en bog.

Vi kørte videre til Yala for at spise frokost.

Vandbøfler på vejen.
Frokosttid.
Træer fyldt med enorme flagermus.

I træerne ved nationalparken finder man store kolonier af “Flyvende hunde“, der er verdens største art af flagermus. Flagermusene vejer op til 1,6 kilo, kan blive 40 cm lange og har et vingefang på op til 1,7 meter.

Imponerende mange flagermus!
Et betagende syn!
En National Geographic udsendelse om “Flyvende hunde”
Palme foto-kunst 🙂
“Little Green Bee-eater”

Laaaangt ude i junglen ligger ” Cinnamon Wild Yala” – det nøje udvalgte hotel, hvor vi skal bo de næste par nætter.
Beliggenheden er fabelagtig her midt i naturen, men selve værelset skuffer lidt, for det er meget dystert og med en kedelig udsigt.

Vores værelse til venstre.
Udsigt fra indgangsdøren … :-/
Ganske pænt, men meget mørkt værelse.
GIGANTISK brusekabine med de flotteste fliser!

Da vi var blevet godt indlogeret, gik vi på opdagelse i området omkring hotellet. Der er vilde dyr overalt – simpelthen.

En flok aber i træerne.
Der bliver holdt øje med os 🙂

Det gik hurtigt op for os, at det ikke er helt let at gå sådan rigtigt på opdagelse her. Der er vagter ved alle ind- og udgange, og man bliver råbt an, hvis man tænker at slentre forbi dem for at se nærmere på naturen og dyrene. Men det er der jo en god grund til …

Skilt ved søen.

Til aften fik vi buffet på hotellet. Stor og imponerende buffet, men også meget lokal, med mange karry-retter. Lidt en udfordring, når man – som jeg – ikke er den største fan af karry. Men jeg gik nu ikke sulten derfra 🙂

Efter aftensmaden nød vi solnedgangen over søen. En smuk og stille aften, med masser af dyreliv allevegne.

Udsigt over søen.
Vandbøfler i solnedgangen.
Jeg nyder den smukke udsigt.

Retur ved vores værelse var der vildsvin ude på aftentur:

Det er meget specielt – på den absolut gode måde – at være omgivet på denne måde af natur og vilde dyr. Også selvom det kan være en smule intimiderende med vagter overalt, og også at man skal ringe op til receptionen efter en “voksen sitter”, så snart man vil bevæge sig udenfor hotel eller hotelværelse imellem solnedgang og solopgang.