Sri Lanka

Adams Peak, Nine Arches Bridge og en lille hemmelig perle – Sri Lanka – Dag 8

Vi fik ikke just en fredelig første nat her på hotellet. Til langt ud på natten blev vi holdt vågne af glammende hunde. Vi fik til morgen at vide, at det skyldtes vilde dyr, der var kommet tæt på beboelsen fra junglen – så hundene ville bare forsvare territoriet.

Men på trods af trætheden, kunne vi alligevel nyde den friske morgenmad og den smukke udsigt:

Super flot udsigt og lækker, frislavet morgenmad.

Vi fik taget et billede af hotellet udefra, efter vi havde spist. Her kan man se de to fine, nylavede hotelværelser – og de to etager ovenpå, der først skal spares penge op til, før de kan bygges:

Her halvvejs igennem ferien, indleverede vi vores tøj til vask, da vi for at spare bagage kun har pakket tøj til en lille uges tid.
Vaskeservice foregår under lidt anderledes forhold, end vi er vant til hjemmefra 🙂

“Så gør vi sådan, når vi tørrer vort tøj, tørrer vort tøj …” 😀

Til morgen var der koldt morgen-brusebad. Det føles lidt som om stedet er forfulgt af uheld.
Ejeren var ved at gå ud af sit gode skind for at gøre alting godt igen. Og det er da heller ikke hans skyld, at der har været strømafbrydelse. Men gode vibes er her ikke just 🙂

Dagens første udflugtsmål var “Adams Little Peak”, der med sine 1.141 højdemeter er en mere overkommelig vandre-opgave, end storebror; “Adams Peak”, som er ca. dobbelt så høj.

Udsigt undervejs.
Teplukkere på arbejde.
Der advares generelt meget mod de temmelig farlige bier, der bor heroppe.

Det var en meget passende vandretur, med nogle flotte udsigter undervejs. Her er dog også rigtig mange turister, og dermed også mange af Sri Lankas fattige, der forsøger at sælge kokosnødder og andre forfriskninger langs stierne.

Den sidste del af ruten består af 350 trappetrin. Her blev lårmusklerne lidt udfordret, men op kom vi da 🙂

Lidt af den sidste bid vandresti på toppen.

Fra toppen er en fantastisk flot udsigt, der er hele vandreturen værd (i modsætning til i går, hvor anstrengelserne ikke rigtigt stod mål med oplevelsen).

Udsigt inkl. herreløs hund, der tager et hvil i skyggen 🙂
Udsigt-selfie 🙂
Selvom her er mange, kan man godt finde et lille sted at nyde udsigten i fred og ro.

På toppen af Little Adams Peak er også en fin Buddha:

Vel nede igen, fandt vi en lille restaurant, hvor vi lige kunne få tanket op med væske, inden vi skulle videre.

Forfriskninger med udsigt 🙂

Vi fandt vores chauffør og bil, og kørte derefter til den meget berømte “Nine Arches Bridge”, hvor vi fangede et tog, så vi kunne få et af de legendariske fotos fra steder 🙂

Også her var der mange turister.

Man forstår godt, at stedet er så populært, for der er fantastisk smukt. Det skal man bestemt ikke snyde sig selv for, uanset antallet af andre turister her.

Efter en begivenhedsrig formiddag var det blevet tid til en bid frokost. Vi fik en rigtig lækker en af slagsen i dag:

Nogle kvinder henter brænde, og i baggrunden en af de mange salgsboder langs vejene.

Vores chauffør tog os på en lille detour og viste os togstationen Demodara.
Stationen er kendt for “Demodara Loop”, hvor toget cirkler om et bjerg og derefter kører ind i en tunnel 30 m under den oprindelige togbane. Konstrueret sådan, fordi tilkørslen til stationen ellers ville være alt for stejl.

Stemning på togstationen.

Vi var så heldige at rende ind i en lokal guide, som endda gav vores chauffør en oplevelse, han ikke tidligere havde prøvet – nemlig en tuk tuk tur op til det mest fantastiske udsigtspunkt over Demodara Loop.

Udkørsel fra tunnelen.
Fra udsigtspunktet kan man se loop’et cirkle rundt om bjerget.

Vi var også ude at vandre en tur på skinnerne, og igennem tunnelen:

Os og vores chauffør fotograferet på en jernbanebro.
Et tog på samme bro.
Udsigt til et smukt vandløb under broen.

Det var en dejlig, anderledes oplevelse – lidt væk fra al turist mylderet.

Vi sluttede af på togstationen, hvor bilen holdt parkeret, og her fik vi også lige taget fotos af en forladt bygning og lidt gamle sager 🙂

Herefter bad vi om at blive sat af i byen Ella, som vi bor i udkanten af. Vi trængte til at gå på opdagelse på egen hånd.

Først – pandekage med is 🙂

Ella er en vanvittig turistet by! Byen er ikke ret hyggelig, men i stedet meget overfyldt af mennesker og larm. Og alle butikker er oversvømmet med turist tingel-tangel.
Vi tog en lille vandretur frem og tilbage ad hovedgaden, hvorefter vi slog os ned på en café.

En lille eftermiddags drink 🙂
En hjemløs hundehvalp, der har fundet lidt mad.

Til aften fandt vi til gengæld den hyggeligste – og mest livlige – restaurant, hvor vi fik rigtig god pizza.

Et stemningsfuldt sted.
Lækker pizza!

Vi tog en tuk tuk retur til vores hotel, hvor vi gik på hovedet i seng ovenpå en lang og begivenhedsrig dag.