New Mexico

USA 2017 – Dag 16 – Badlands og en uran mine

Efter en nat med ret dårlig søvn pga. trafikstøj ude fra gaden, tjekkede vi ud og satte af sted på dagens rute.

Planen var oprindeligt at besøge “Acoma Pueblo”, der er en (nu) ubeboet bebyggelse fra 1200-tallet, placeret på toppen af en bjergtinde. Men det viste sig at man kun kan komme dertil med guide, og at man skal betale ekstra for at fotografere, og at man ikke må have almindeligt sommertøj på. Det blev lidt for omstændigt alt sammen, så vi valgte at springe det over.

I stedet kørte vi blot videre vestover, med kurs mod Grants og senere Gallup.

Naturen ændrer sig hele tiden, og bliver bare smukkere og smukkere.

“Rio Puerto Bridge” fra 1933.

“Budville Trading Co”.

Gammelt skilt.

Igen forandrer naturen sig. Her er det lava.

Mange fine biler, vi kom forbi.

Ved dette fine skilt spiste vi frokost 🙂

Vi nåede frem til Grants ved frokosttid. Vi spiste en hjemmelavet sandwich i bilen, inden vi kørte ind til “New Mexico Mining Museum”.

Det er et meget fint museum, hvor de under jorden har lavet en replika af en gammel uran-mine.Området har tidligere haft landets største uran-udvinding, og vi fik et lille indblik i, hvordan det er gået for dig i sin tid:

Den udvundne uran.

Et af de helt gamle skilte fra Route 66.

Sådan tog en uran-mine sig ud.

Vi havde forventet, at det var et museum lavet ved en ægte, gammel mine – så den del blev vi noget skuffede over. Men replika minen ER flot lavet, så man skal ikke afholde sig fra at besøge stedet af den grund.

Vi kørte videre til “El Malpais”, der er en naturpark. Parken ligger lige syd for Grants, og er et rigtig smukt sted.

“El Malpais” betyder “The badlands” … det hentyder nok til den fuldstændig uopdyrkelige lava, der præger landskabet.

Første stop i parken var “Sandstone Bluffs”, hvor man rigtigt kan se hvordan lavaen for mange tusinde år siden har ophobet sig og vandret igennem dalen. Lava fra vulkanudbrud, man mener har pågået igennem ca. 100.000 år!

Herunder er lidt billeder derfra. Et virkelig smukt sted.

Man kan se den sorte lave nede i dalen.

Vi kørte videre til “La Ventana”, der er en af New Mexico’s største, naturlige klippebuer.

Også et meget smukt sted.

Næste stop var Gallup, hvor vi havde planlagt at overnatte. På vejen passerede vi “Continental Divide”, der er det sted i USA, hvor regn der falder vest for punktet løber ud i Stillehavet – mens regn, der falder øst for, løber ud i Den Mexicanske Golf:

Vi nåede Gallup til aften, fik en pizza, og tjekkede ind på vores hotel; “Americas Best Value Inn”, der ligesom alle andre moteller her i byen, ligger klods op og ned af jernbanen …

Den søde dame i receptionen gav os, til vores store overraskelse, en suite til 6 personer, i stedet for det dobbeltværelse vi havde bestilt. Så det kan godt være, vi ikke får lukket et øje pga. tog i nat, men vi kommer til at ligge og vende og dreje os som konger ;-D