Colorado New Mexico Ohio Utah

USA 2017 – Dag 17 – Mudder og Monument Valley

Efter en lidt hård nat, afbrudt jævnligt af gennemtrængende togfløjt, fordi tog herovre åbenbart skal fløjte, hver gang de passerer en overskæring (!?!?), kom vi i tøjet og af sted efter noget frokost i Walmart.

Endnu en af de sjove varer, de har herovre.

Da vi havde tanket op med madvarer, og jeg havde fået købt mig nogle nye solbriller (de gamle knækkede helt over her til morgen), kørte vi til “Window Rock”.

Her er en lille Navajo by opkaldt efter deres hovedattraktion; en særlig klippe med et “vindueshul” i. Utrolig flot sted!

Da her var meget fredeligt, og tilligemed bord- & bænkesæt, besluttede vi at spise vores frokost lidt tidligt:

Dejligt frokoststed.

Vi kørte videre mod dagens endelige destination; “Monument Valley”, der er kendt fra en hel masse westernfilm. En heldagsudflugt, vi heldigvis havde tid til i rejseprogrammet.

Meget hurtigt begynde det at grumme til med truende regnvejr.

Løs hest på vejen.

GPS’en ledte os mod vores midtvejsmål; “Canyon de Chelly” – asfalt blev til røde jordveje. Men vejene var fine og bredde, så vi fortsatte.

Lige indtil det begyndte at regne kraftigt, og vejen blev forvandlet til et glat mudderhelvede 🙁 Temperaturen droppede i løbet af ingen tid til kun 15 grader!

Vi besluttede ret hurtigt at vende om. Så sent som i går blev vi advaret om at bevæge os ud på disse veje, når der er faldet regn. Man skal have firehjulstrækker for at køre forsvarligt her.

Så vi listede retur til asfalten, mens bilen kurede rundt, som den selv syntes.
Og sådan her så den ud bagefter:

Vi besluttede at droppe “Canyon de Chelly”, da der kun var jordveje derop, derfra hvor vi befandt os. I stedet måtte vi køre hele vejen retur og finde en større vej, der førte os til “Monument Valley”. Det kostede godt halvanden time på kørekontoen, på en i forvejen lang køredag. Men sådan går det jo bare nogle gange – og så er afstandene bare lidt voldsommere herovre end derhjemme 🙂

Udsigt undervejs.

De åbne vidder.

Efter 2,5 times yderligere kørsel – sidst på eftermiddagen – nåede vi frem til “monument Valley”. Herunder er en stribe billeder derfra:

Og en timelapse video:

Det er et smukt sted, men lidt opreklameret i forhold til hvad det reelt er. Vi havde nok forestillet os det mere spektakulært.

Vi kørte af sted retur mod Gallup, mens mørket lige så stille fandt på.

Aftensmad blev en tur på McDonalds 🙂

Vi røg også ind i en lille sand/støvstorm:

Og besluttede at køre et smut op om Colorado, nu vi alligevel var så tæt ved grænsen 🙂

Det var så 4 stater i dag: New Mexico, Utah, Arizona og Colorado :-)I alt har vi kørt ca. 760 km i dag …

Vi nåede vores hotel i Gallup ved midnatstid … denne gang et dyrere hotel, der til gengæld ikke ligger ud til jernbanen 😉