Sri Lanka

Sri Lanka – Afrejse og Dag 1

Vores afgang fra København med det russiske luftfartsselskab; Aeroflot blev lidt forsinket, og derfor ankom vi også til vores mellemlanding i Moskva lidt senere end planlagt.
Tidsforskellen imellem København og Moskva er 2 timer, og vi landede i sne og 9 graders frost sidst på eftermiddagen.

Indflyvning mod Moskva.
Der ryddes sne i lufthavnen.

I transit-paskontrollen havde de denne dag blot sendt to medarbejdere på arbejde, så det tog temmelig lang tid at komme igennem. Heldigvis havde vi ekstra lang ventetid – nemlig 4 timer – i lufthavnen, så vi kunne tage det ganske roligt.

Vi fandt et hyggeligt spisested, fik rigtig dejlig pizza, og slappede i det hele taget bare af. Vi havde jo god tid.

Omkring 40 minutter før det angivne boarding tidspunkt, og over 1 time før afgang, begyndte vi at bevæge os mod gaten. Pludselig hører jeg over højtalerne, at de siger “final call” og “doors will be closing” på vores fly!?!

Burger King på russisk.

Peter hørte ikke højtalerbeskeden, og egentlig tror jeg vi begge tænkte, at det kunne simpelthen ikke passe. Men alligevel spurtede vi af sted, det bedste vi havde lært, mens vi spekulerede som gale på, hvorfor flyet pludselig skulle afgå en time tidligere. Det var ren panik.

Da Peter så skiltet, forstod han også alvoren 🙂

Hostende og gispende nåede vi gaten, sammen med en stribe lige så paniske og forvirrede medpassagerer, blot for at få at vide af personalet, at det drejede sig om en fejl.
Puha! Det tog lige noget tid at få puls og vejrtrækning tilbage under kontrol!

Vi boardede til helt normal tid (nu med pulsen på et mere afdæmpet niveau), men ombord på flyet var der rent kaos, og vi mistede selvfølgelig vores slot time, fordi flyet ikke var klar til afgang rettidigt.
Det endte med 2 timers forsinkelse på flyet, forud for vores 7,5 time lange flyvetur …

Kl. 01.30 om natten, hvor langt størsteparten af passagererne sov, blev der serveret varm mad. Det var ærlig talt en smule besynderligt 🙂

Ikke ret appetitlig flymad.

Maden var sådan cirka et par årtier tilbage i tiden kvalitetsmæssigt, og smagte virkelig ikke særlig godt.

Da det blev morgen, fik vi serveret endnu et varmt måltid. Denne gang lasagne og omelet. Så det var ikke meget mad, jeg fik i maven inden landing 🙂

Da vi landende, var vi faktisk kun én time forsinket i forhold til oprindeligt tidspunkt, så der var blevet indhentet lidt tid undervejs. Det var meget godt, når nu vi havde en chauffør stående i lufthaven, som ventede på os.

Den Sri Lankanske paskontrol gik glat, og vi var hurtigt ude i ankomsthallen. Her skulle vi hæve penge til at betale chaufføren med, da man først kan få fat i Sri Lankanske Rupees (LKR) efter ankomst (de må kun i meget begrænset omfang føres ind og ud af landet).
Dette gik knap så glat. Ud af 4 opstillede automater, ville kun 2 acceptere Visa, og med både begrænsning på vores danske hævekort, samt den lokale maksimum grænse på 55.000 LKR (ca. 2.000,- DKK) pr. hævning, endte det ud i lidt af et cirkus med en renden frem og tilbage med kort fra én automat til en anden.

Et lille tip i den forbindelse må være, at man i stedet blot skal betale de gebyrer, det nu koster, at veksle penge hos en af de tilstedeværende vekselerer. Det er peanuts i forhold til tidsforbruget ved automaterne.

Således en erfaring rigere, fandt vi vores chauffør, der hilste os velkommen med fine, lokale halskæder af hvide muslingeskaller. Og så var det bare ud i bilen og af sted. – Selvom vi på dette tidspunkt var rigtig, rigtig trætte, da klokken hjemme i Danmark nu var omkring 5-6 stykker om morgenen, og vi derfor havde været undervejs i snart et døgn …

Vores chauffør gjorde stop ved nogle gamle, forladte busser.
En gammel lastbil, vi passerede.

Første punkt på dagsordenen var et besøg på “Pinnawala Elephant Orphanage“.
Det er landets eneste statsejede “elefant børnehave”, hvor de tager bl.a. forladte elefantunger såvel som elefanter, der terroriserer de lokale landmænd, ind i pleje. De fleste elefanter genudsættes i junglen, dog under hegn, så de fortsat kan leve et relativt frit liv. Men enkelte kan ikke genudsættes, og lever resten af deres liv her i “børnehaven”.

De fleste elefanter går sammen i en stor flok.
De har adgang til vand og mudder, så de kan køle sig ned.

De gør såmænd nok, hvad de kan her, men faktum er, at mange af elefanterne har stereotyp adfærd. For mange dyr på for lidt plads, og for få muligheder for aktiviteter.

Én gang om dagen drives elefanterne ned til floden.

Vi var heldige at være på stedet i tide til elefanternes daglige bad i den nærliggende flod. Det var en helt speciel oplevelse, og var tydeligvis noget elefanterne satte stor pris på. Ikke så mærkeligt i næsten 40 graders varme 🙂

Der sprøjtes vand ud over elefanterne.
Og nogle bliver grundigt skrubbet 🙂
Frokost på 1. parket til elefant-badning.
Og turen går hjem igen, op igennem byens hovedgade.

Efter at have vinket farvel til de prægtige elefanter, ventede atter et par timers kørsel for at nå “Dambulla Cave Temple“.
Her er 5 tempel-grotter i klippevæggen, og imponerende 153 Buddha statuer. Og så er her nogle helt fantastiske hulemalerier – whauw!
De ældste vægmalerier og statuer kan dateres tilbage til cirka 100 år før vor tidsregning.

Forsiden af grotte-templerne.
En af Sri Lankas mange aber har fundet en bid mad 🙂

Da vi ankom til templet, fik vi omgående prakket en guide på af vores chauffør. Vi blev noget konfuse, for vi syntes bestemt ikke, vi havde bedt om en guide – men det viste sig at være et gentagende mønster, som vi egentlig relativt hurtigt vænnede os til. For de fleste steder får man meget mere ud af en guidet fremvisning, fremfor at snuse rundt på egen hånd.
Men … er man helst fri, skal man blot gøre dette klart for chaufføren. Han prøver jo at gøre det hele bedst muligt, så det er kun hjælpsomt og venligt ment fra hans side af.

Nogle få af de flotte Buddha statuer (bemærk også loftet).
Endnu en Buddha.

Vores guide her var så bare ikke just den bedste. Han gentog sig selv om og om igen, som var han en grammofonplade 🙂 Vi fik da helt styr på den buddhistiske kalender … 😉

Imponerende loft- og vægmalerier.
Det går ikke altid så godt med det der engelsk 😉
Imponerende smukt.
En kæmpestor, liggende Buddha.

Da touren var slut stod vi med vores første drikkepenge-udfordring. På et skilt stod der, at en guide kostede 750 LKR (ca. 27,- DKK), men da vi ikke havde haft mulighed for at veksle, gav vi guiden 1.000 LKR (ca. 36,- DKK) og tænkte egentlig, at det var fint.
Men … vores chauffør var fornærmet resten af dagen, så vi måtte konkludere, at det vist ikke helt havde været nok 😉

En abe ved grotte-templet.

Solen stod efterhånden lavt på himlen, og heldigvis for os – komplet rejse-udmattede turister – satte vi nu kurs mod vores hotel 🙂

Undervejs passerede vi en stor, flot Buddha statue.

Her de første tre nætter har vi booket os ind på Sri Lanka’s vel nok mest kendte hotel; “Heritance Kandalama” – et design hotel, der er bygget således, at det nærmest er en intrigeret del af den omkringliggende jungle.

Udsigt fra hotellet, mens solen går ned.

Desværre var det ved at være mørkt, da vi nåede frem, så fotos af hotellet må vente til en anden god dag. Men whauw(!) et hotel! Virkelig lækkert!
Og til vores store overraskelse, med privat spabad på værelset :-O

Et lille udsnit af værelset.

Da hotellet ligger i junglen, meget afsides, havde vi ikke andre muligheder end at spise i hotellets restaurant. Her var en overdådig buffet med alskens retter, og udendørs stod personalet på stribe og grillede alt muligt forskelligt fisk og kød. Det hele smagte super, super lækkert!

Godt mætte, og efter et dejlig varmt spabad, væltede vi herefter på hovedet i seng, og faldt omgående i søvn.