Spanien

Dag 2 – Kurs nordpå

Efter en dejlig nats søvn, vågnede vi op til en mere vindstille dag, atter med klar, blå himmel.
Vi nød morgenmaden og kaffe i ro og mag, inden vi pakkede sammen og drog af sted mod Gran Canarias nordlige ende.

Vi er landet 🙂
Vi tog den lange tur, igennem bjergområderne på øens midte, og hvilken tur – whauw! Den ene udsigt mere fantastisk end den anden! Her følger lidt billeder:

Udsigt-selfie 🙂

Vi kom tilfældigvis forbi en gammel vandmølle; “Molino de Agua”:

Flot udsigt ved vandmøllen.
Undervejs spiste vi frokost på Restaurant Viera. Super dejlig mad og atmosfære, men sur og ligegyldig betjening. Det kan undre de ikke forstår, den direkte sammenhæng imellem god betjening og gode drikkepenge …

Det er bedre at grine end at græde 😉
Selvom vi befandt os ca. 1800 meter over havets overflade, og der burde være “bjerg køligt”, var der alligevel meget, meget varmt. Temperaturen i går nåede 26 grader, og den var uden tvivl højere i dag.
Solen er også rigtig skrap! Blot 10-15 minutters eksponering giver rødlige udslæt på den endnu vinterblege skandinaver-hud. Man mærker godt, at vi befinder os noget længere sydpå, end normalt på ferier.
Vi kom også forbi “Roque Del Nublo”, der er et af øens mest kendte varetegn.

“Roque Del Nublo”.

Udsigten ved “Degollada de Becerra”.

Over skyerne …

Vulkan-område.

Udsigt til Tenerife.
En del af den kanariske befolkning bor stadigvæk i grotter, som deres forfædre. Dog i nogle mere moderne og opgraderede nogen af slagsen :)Vi kom igennem et stort område med disse bebyggelser, og det var rigtig interessant at se.

Ældre grotter.

Moderne grotte-bebyggelser.
Imellem Gáldar og Agaete kørte vi ret forbi nogle flotte huler. Vi blev nødt til at vende om og kigge nærmere på dem.

Vores lille Chevrolet Spark foran hulerne.Der var ingen skilte eller anden forklaring, men vi gætter på at de er et naturfænomen, og ikke menneskeskabt.Desværre fyldt med affald, som det ofte sker sådanne steder, men alligevel et flot syn.

Vi fandt SELVFØLGELIG også nogle forladte steder 😀
I bjergene en gammel bygning, men adskillige skeletter i, sandsynligvis fra får:

Og længere nordpå et lukket kildevand-tapperi, som vi var inde og kigge nærmere på:

Få hundrede meter derfra lå vores planlagte mål; et forladt hotel. Men her var både mennesker og hunde, inde i bygningen så vi nøjedes med at kigge udefra 🙂

Inden vi atter satte kurs sydpå, denne gang ad motorvejen, smuttede vi lige forbi “Puerto las Nieves”, der er kendt som en meget smuk by.
Vi blev lidt skuffede, selvom vi da til sidst fandt en flot gade. Der var kun få parkeringspladser, og en lokal sad vagt og ville have betaling, så vi kørte videre.
Vel retur i Maspalomas tog vi hen i et næsten tomt shoppingcenter; “Faro 2”. Her skulle ifølge TripAdvisor ligge en rigtig god restaurant, nemlig “El Nublo”.
Og vi blev IKKE skuffede – tværtimod!Super god service og fantastisk mad – og ikke mindst RIGELIGT af det!

Vi fik kanarisk suppe ganske gratis, som appetizer, og også gratis drink efter måltidet. Og det var ikke fordi priserne var ublu, for det var de bestemt ikke.Et anbefalelsesværdigt sted!

Endnu et af dagens stemningsbilleder.