Spanien

Dag 3 – Mere mod nord

Endnu en dejlig morgen med blå himmel og solskin. Fredelig morgenmad og kaffe, inden afgang til markedsdag i Teror, atter på øens nordlige halvdel.

Markedet i Teror er øens største. Derfor blev vi først lidt skuffede, da vi så et enkelt torv med boder. Men vi opdagede undervejs at også alle sidegaderne var fyldt med boder – det var helt overvældende.

Vi fik shoppet lidt forskelligt, faktisk primært i en lille, lokal butik, der havde virkelig flotte ting. Her var jeg inde TO gange 🙂
Vi fik også set byens flotte kirke, samt det træ hvor det siges Jomfru Maria en gang åbenbarede sig.
Vi spiste en lille frokost i gågaden hos “Bar Diego”. Billigt og godt, med høflig betjening.
Da vi forlod Teror begyndte det at blive gråvejr. Så det var godt vi rigtig fik nydt solen inde i byen.

Vi kørte mod et forladt spa-hotel udenfor Firgas. Her var bare rigtig mange mennesker desværre, så det blev kun til et kig udefra.

Benzin-beholdningen var ved at være lav, så vi kørte mod nærmeste tankstation:

Lukket …Næst-nærmeste tankstation:

Lukket …Tredie-nærmeste tankstation:

Lukket …Begyndende panik :)Vi besluttede at køre mod hovedbyen Las Palmas! Og undervejs fandt vi søreme en tankstation med søndags åbent 🙂
Med fuld tank kørte vi til “Cuatro Puertas”, der er en række klippehuler med en historie, det endnu ikke har lykkedes at fastslå 100 %. Men sandsynligvis noget beboelse og noget mad-opbevaring – og måske noget gudedyrkelse/kult-orienteret.

Et utrolig smukt sted, som vi havde helt for os selv.

Vi blev nærmest hensat til amerikanske tilstande mht. manglende afskærmninger. Man er helt selv ansvarlig for sin sikkerhed, og der er LANGT ned.Min højdeskræk blev sat på noget af en prøve.Bedre blev det ikke af, at vinden stod ret ind fra havet for fulde gardiner – hold fast, det blæste! Men solen var til gengæld kommet tilbage – dejligt 🙂

Da vi havde klatret og kigget færdigt oppe ved hulerne, kørte vi ned til et forladt militæranlæg ved byen El Goro, vi tidligere havde passeret.

Vi besluttede at kigge nærmere på det 🙂

Øverste bog er fra 1942.

Hele kælderen er fyldt med dokumenter.

Slutteligt satte vi atter kurs mod Maspalomas for at finde et sted at spise til aften.

Vi endte på restauranten “Los Porches” i Playa de Inglés. Dejlig mad og ok betjening. Og atter en gang et forundret ansigtsudtryk og et stort smil, når det er kvinden der betaler regningen … hmm 🙂