Arizona

USA 2018 – Dag 13 – Atomvåben og flymuseer

Torsdag d. 6. september 2018:

Efter en sidste nat i det lille gæstehus, pakkede vi os selv og vores bagage sammen og kørte tidligt af sted til “Pima Air & Space Museum”, der er verdens tredjestørste flymuseum, og ligger en halv times kørsel syd for Tucson.

Det er et imponerende museum med mere end 350 forskellige fly og helikoptere i udstillingen.
Vi tog 1 times udendørs tour med guide, der var rigtig interessant, ikke mindst fordi guiden var en god fortæller. Han var pensioneret pilot, så han kunne nogle historier, og havde 100 % styr på flytyperne.Derudover brugte vi 3 timer på at gå rundt og kigge selv. Jeg tvivler ærlig talt på, at man kan gøre det hurtigere. Der er rigtig meget at se!

Herunder følger en række billeder derfra:

En “lille” cookie 🙂 Den udgjorde en hel frokost!

Verdens mindste flyvemaskine 🙂

Da vi havde fået set hele udstillingen, kørte vi videre sydpå til “Titan Missile Museum”, hvor man kan komme ind og besøge den eneste tilbageværende undergrunds-atommissil-affyringsrampe i USA.

Stedet blev lukket ned med afslutningen af Den Kolde Krig i 1982, og er det eneste undergrundsanlæg ud af mange, der ikke blev destrueret efter fredsaftalen med Rusland. I stedet fungerer den nu som museum – inkl. missilen, der dog trods alt er helt og aldeles uskadeliggjort 🙂

Man kan kun komme ind og se stedet, hvis man deltager i en guidet tour. Touren varer 1 time, og den time flyver bare af sted! Herunder er lidt billeder derfra:

Fra kontrolrummet.

Vi deltog i en simuleret affyringssekvens.

Et kig ind til missilet fra niveau 7 (næsten ved toppen).

Forbindelsestunnel.

Efter touren kan man så tage en lille selv-guidet tour over jorden. Efter aftale med russerne, står halvdelen af lugen ned til missilet permanent åbent, så russerne via satellit kan kontrollere, at missilet fortsat er desarmeret. Den åbne del er blevet udstyret med glas, så besøgende kan kigge ned i skakten og se hele vejen ned til bunden.

Det er ikke nemt at få et godt billede oppe fra toppen, for der er mørkt i bunden af skakten, og solen skinner oppefra. Men det lykkedes Peter at fange mest muligt på dette foto:

Det var en rigtig spændende oplevelse at se dette sted. Det kan helt sikkert anbefales!

Vi kørte efterfølgende af sted mod spøgelsesbyen Ruby. Men … vi måtte vende om på den sidste del af ruten, der er grusvej. Det var ikke forsvarligt at fortsætte med en lav bil som vores.Vi var forberedte på, at det kunne være tilfældet, for det fremgår af deres hjemmeside, men gav det et skud alligevel. You win some – you loose some 🙂

Da vi på tilbagevejen krydsede en af de talrige grænsekontrolposter hernede (fordi vi er så tæt på grænsen til Mexico), og faldt i snak med grænsebetjenten, fik vi at vide, at der bor en vanvittig mand dernede, som render rundt med våben. Så jeg tænker, det var meget godt, det ikke lykkedes at besejre den ødelagte grusvej …

Så er vi på landet …

Vores køretur ned mod Ruby var nu ikke spildt. Herude i noget der mest af alt er ødemark, så vi så mange dyr, at det var helt tåbeligt. Vejen myldrede med græshopper og alle mulige andre små dyr. Der var sommerfugle i hobetal overalt. Men også nogle af de mere spændende dyr … en klapperslange krydsede hastigt vejen lige foran vores bil :-O
Og prikkerne på billedet herunder er faktisk vilde ræve. Så vidt jeg har kunne finde ud af, hedder de “Grey Fox”:

Der var også mange køer, og de var knap så bange som alle de vilde dyr 🙂

Men dagens scoop for Peter var, at det lykkedes at se en ørken fugleedderkop ude i naturen. Den krydsede også vejen og undgik med nød og næppe at blive kørt over:

Jeg blev i bilen … 😉

Da solen begyndte at gå ned, fandt vi heldigvis en landsby-restaurant i “Three Points”, så vi kunne få noget aftensmad. På “Three Points Restaurant” fik vi ok mad og super betjening af en meget snaksagelig servitrice, der havde rigtig landligt islæt på en fin og charmerende måde.

Vi kørte herefter retur til Tucson og fandt et motel, der ligger godt i forhold til vores tur videre vestpå i morgen. Ikke flere afstikkere her i området – nu skal vi videre 🙂