Bulgarien

Bulgarien – Dag 1+2 – Velkommen til Østeuropa

Vi tog af sted med Bornholmerbussen midt på eftermiddagen mandag, og skulle så videre med Norwegian (udført af Hi-Fly) kl. 20.45 mod Bourgas i Bulgarien.

Lidt nostalgi fra de gamle Bornholmstrafikken-dage.

Ventetiden i lufthavnen fordrives med kortspil.

Helt urimelig kø ved pas-kontrollen i Københavns Lufthavn pga. for lidt bemanding. Det gav noget pres på!

Men flyet endte med at være halvanden time forsinket, så vi landede først i Bourgas ved 2-tiden om natten.Vi ilede ud og fik afhentet vores lejebil – en hvid Suzuki Swifft – og satte straks kurs mod hotellet, hvor første nat skulle tilbringes.

Vi nåede frem til “Hotel Aqua” i Bourgas efter kl. 3 on natten. Da var vi godt trætte.

Man bliver lidt bekymret, når der står dette på hotellets elevator 😉

Hotellet er 3-stjernet og egentlig ok til prisen.

Glitrende badeværelse :i)

Men morgenmaden var godt nok ikke noget at råbe hurra for:

Lige så brunt som spisesalen:

Vi tjekkede ud af hotellet og kørte af sted for at få udleveret nøglerne til den lejlighed i Nessebar, der de næste par uger skal fungere som vores hjem-væk-hjemmefra.

Vi blev budt velkommen af Airbnb-værtens forældre, som tog rigtig godt imod os og fik vist os på plads.Lejligheden ligger i et relativt nybygget kvarter, der kun består af beboelses-ejendomme og en masse minimarkeder. Så her er meget fredeligt, hvis vi ser bort fra de måger, der periodevis huserer i området – ganske højlydt.

Vi fik (som sædvanlig) ikke fotograferet lejligheden, da vi ankom – men jeg har lånt et par billeder fra udlejerens annoncering på Airbnb. Billeder udefra følger en anden dag.

Køkken/stue afdelingen set fra køkkenet.

Køkkenet samt dør til gang og soveværelse, set fra spisepladsen.

Da vi redte Gry’s seng, stødte vi på dette fænomen:

Der er et fint brodereret hul midt i sengetøjet? Det er ikke elastisk eller noget, så vi kan simpelthen ikke gætte, hvad det skal bruges til.

Da vi var kommet på plads, kørte vi til et stort supermarked “Janet” og fik handlet ind af alle fornødenheder. Det var som altid en oplevelse med sådan et udenlandsk supermarked:

Vel retur i lejligheden med vores indkøb, fik vi spist en dejlig frokost (de kan noget med tomater hernede sydpå, det kan de altså!) – og så kørte vi ned til nærmeste strand, hvor Gry og jeg blev smidt af et par timer, mens Peter tog på sightseeing i området.

Der var rigtig lækkert med meget varmt vand (“Sortehavet” hernede), store, sjove bølger, og en dejlig strand, der ikke var for overfyldt.

Hjem i et bad, og så ned til Nessebar og få noget aftensmad. Vi valgte at stille os i kø ved “White Rose”, der er en meget anmelderrost restaurant på TripAdvisor. Og det fortrød vi ikke, for her fik vi rigtig dejlig mad til fuldstændig uhørt billige priser! Vi spiste tre personer, inkl. drikkelse, for 172 DKK!

Dejligt med grønt til også. Det er vi ikke så vant til sydpå, medmindre det er salat.

Så var der kun tilbage at slappe lidt af i lejligheden – og skrive bloggen her – inden godnat :o)

Vores umiddelbare indtryk af Bulgarien er lige nu, at her er temmelig slidt og meget “russisk-i-det”. Men også hyggeligt og varmt, og til tider meget farverigt.
Befolkningen virker venlige, men de er generelt ikke særlig gode til engelsk. Bogstaverne er for os ulæselige, så der skal nok komme lidt udfordringer på den front. Men det har vi jo prøvet før 🙂

Vi glæder os til at få set mere af landet. I morgen kører vi til Varna, der ligger halvanden times kørsel herfra.