Spanien

Mallorcas bjerge (Dag 8)

I dag er den sidste på Mallorca.
Heldigvis er det en sen aften rejse hjem, så vi får næsten en hel ekstra dag her nede.

Lidt blandet morgenmad fra hotellets varme buffet
Udsigt fra hotellets terrasse, hvor morgenmaden nydes

I går sagde vejrudsigten at temperaturen ville falde, og der ville være nedbør.
Regnen og det køligere vejr kom som en kraftig 30 min skylle kort efter vi havde spist morgenmad. Inden vi havde pakket vores kufferter, var der blå himmel og 30 graders varme igen.

15 minutters kraftig regn, afløst af varme og blå himmel

Hotellet har Check-In kl 11, så da værelserne var afleveret kunne vi checke ind og aflevere vores kufferter.
Resten af dagen skal vi derfor kun tænke på vores håndbagage, der nemt kan ligge i bagagerummet.

Resten af dagen skulle tilbringes på den nord-vestlige del af øen, hvor bjergvejene omgives af frodige terrasser med oliventræer.

Et æsel udført i jern holder øje med de passerende turister

Undervejs var der vejarbejde, men med de skønne udsigter var der ingen der klagede over at holde stille, og nyde udsigten, mens alle ventede på at de næste 10 biler fik lov til at passere.

Det er altså noget rarere at holde stille i trafikken i Mallorcas bjerge, end på motorvejen til Køge
Udsigt over Mallorcas vestkyst

Efterfølgende var vi forbi udlejningsselskabet med bilen, og ved gennemgangen af bilen var der desværre dukket en stor grim ridse op der løb over både kofanger og forskærm.

Jeg gætter på at det er sket mens vi har holdt på en af Mallorcas minimistiske parkeringspladser, som “vores” Sportage fyldte HELT ud.
Mange steder har jeg sat de andre af, før jeg har kørt ind i båsen, for derefter selv at skulle klemme mig ud.

Vi har tegnet en forsikring, der skulle dække selvrisikoen, så nå vi kommer hjem skal vi gennem processen med at få dem udbetalt.

For første gang har vi fået en skade på en lejebil. Sandsynligvis en lynlås eller taske der har klemt sig forbi på de meget små parkeringspladser

I lufthavnen var der en hel række butikker der solgte de traditionelle lokale Ensaimadas kager, og overalt i lufthavnen så man passagerer gå med op til flere af disse æsker. Vi gik ud fra at det var lokale der skulle have en gave med til familie og/eller venner på deres destinationer.

Kagerne Ensaimadas er en lokal specialitet der er meget populær på Mallorca.

Vi var fremme i Københavns Lufthavn sent om aftenen, og med bilen parkeret derude, var det nemt og hurtigt at finde frem til lejligheden.

Desværre var alle pladserne ved lejligheden optaget, så Peter måtte til Amager for at parkere bilen til i morgen hvor vi skal videre.
Årsagen til at vi lige vælger at køre til Amager, i stedet for at holde i Indre by er simpel. På Amager er prisen den laveste parkeringstakst, og Bryggen har et stort automatiseret anlæg af den type vi er blevet så glade for. Her parkerer man på en platform i en “garage”, forlader bilen, hvorefter platformen sænkes ned, og placeres under jorden, hvor ingen kan komme til bilen.
Det betyder igen at man kan tage i IKEA, byggemarked eller noget helt tredje, og parkere uden at være bange for indbrud.

Video fra parkerings anlægget på Nørrebro